Lidé si masochisticky užívali konzumaci chilli po tisíce let. I přestože jim tato rostlina způsobovala bolest, lidé, kteří s ní před více než 10 000 lety přišli do kontaktu, ji domestikovali dokonce v pěti separátních případech na různých místech západní polokoule.

Stála za tím evidentně určitá forma užitečnosti, což byl pravděpodobně jejich léčivý potenciál. Studie naznačují, že pravidelná (ne přehnaná) konzumace chilli papriček snižuje mortalitu (až do 6-7 případů konzumace týdně). Dále byl u konzumentů chilli papriček naznačeno nižší riziko smrti způsobené rakovinou, ischemické choroby srdeční a diabetu. Další velkou výhodou chilli je jeho antimikrobiální působení, přítomnost kapsaicinu je totiž smrtící nebo alespoň inhibující pro 75 % běžných lidských patogenů. Všeobecně jsou nicméně studie ohledně kapsaicinu stále nejasné, a tak je potřeba brát zmíněné pozitivní účinky s rezervou. Existují také kontraindikace, jako například vředová choroba a jiná zánětlivá onemocnění trávicího traktu, při kterých je radno se papričkám s vysokým obsahem kapsaicinu raději vyhnout.

Kari omáčka s brokolicí a dýní hokaido

Ingredience:

  • olej
  • chilli (mleté nebo kousky)
  • madras kari prášek (nebo kari pasta – dle vlastních preferencí)
  • mletý sušený koriandr
  • kurkuma
  • cibule
  • česnek
  • sůl
  • zeleninový bujon (práškový či v kostce)
  • dýně hokaido
  • brokolice
  • kokosové mléko
  • rajče

Postup

Na pánev přichystejte olej s chilli, kari, kurkumou a mletým koriandrem a nechte tuto směs napěnit na silnějším ohni. Posléze přidejte nakrájenou cibulku a smažte do změknutí. Následně přidejte česnek a mírně s cibulkou opražte. Osolte, přidejte na kousky nakrájenou dýni s trochou vody a duste, dokud nepůjde dýně propíchnout vidličkou s minimální vynaloženou námahou. Následně přidejte na kousky nakrájenou brokolici a kokosové mléko a duste na mírnějším ohni, dokud brokolice trochu nezměkne. Na posledních 10-15 minut přidejte nakrájené rajče a nechte chutě, ať se krásně spojí. Podávejte s preferovanou přílohou (já jsem použila jasmínovou rýži) či samotné (dýně je sama o sobě relativně sytá).