Tento skvělý recept mě napadl takhle zjara, kdy jsem otevřela lednici a zjistila, že nemám co vařit. Jako první mě praštila do očí červená řepa, tofu, rajčátka.., a hned jsem si řekla, že z těchto ingrediencí určitě něco vymyslím. Začala jsem krájet a krájet – no a tady máte lahodný výsledek.

Vrátím se ale nejdříve zpět k jedné z ingrediencí tohoto pokrmu. Konkrétně k červené řepě, která se považuje za jednu z nejléčivějších potravin.

Červenou řepu znali lidé už ve starověku, nekonzumovali ovšem její bulvy, ale jenom její mladé listy. Na těch si můžeme pochutnat i dnes, přidávají se do salátů, do polévek, mohou se upravit stejně jako špenát. A snadno si lze z listů rostliny červené řepy udělat koření – listy usušíme a pak je můžeme dávat nejen do polévek, ale i do omáček na dochucení, třeba místo soli. Obsahují zejména hodně vitaminu C, beta-karoten, vápník a železo. Napříč staletími si lidé oblíbili i krvavé bulvy řepy, které si upravovali na různé způsoby jako dnešní lidé. Můžeme jí přidávat do salátů, polévek, zapékat (jako v mém receptu), jíst ji vařenou a jsem si jistá, že určitě znáte i další recepty, kde řepa dominuje a vynikne. Je bohatou zásobárnou vitaminů C, B1, B2, B6 a E, dodává tělu vzácné živiny, těhotným a kojícím ženám přináší užitek množství kyseliny listové, která má nezastupitelnou roli ve zdravém vývoji plodu. Ale to, že nečekáte miminko, neznamená, že vám pokrmy z řepy nebudou ku prospěchu. Látky obsažené v řepě, takzvané betaniny, mohou napomoci jako prevence proti rakovině.

Na recept budete potřebovat:

Červenou řepu (4 bulvy)

Tofu (1 balíček)

Bazalka (podle chuti)

Olivový, či jiný rostlinný kvalitní olej

Rajčátka střední velikosti

Mořskou sůl

Nejdříve uvařte řepu, dokud není pěkně měkká. Pokud se vám nechce předvařovat a rovnou péct, také to jde, jen vše musíte nechat v troubě o něco déle a při krájení tvrdé řepy se také asi zapotíte. Když máte uvařeno / oloupáno, bulvy nakrájejte na tenounké plátky ostrým nožem a to samé udělejte s rajčátky a tofu. A pak už jemně prokládejte plátky mezi sebou, esteticky tak, aby se vám pokrm dobře jedl a samozřejmě i skvěle chutnal. Nakonec zakápněte olejem dle vlastní chuti a lehce prosolte a šup do trouby na 180 °C. Pečte zhruba 30 minutek, po vyjmutí z trouby můžete ihned podávat.

Zjednodušené řepové ratatouille