Jógou pro silnější imunitu

Imunita je základ zdravého života a druhým nejčastěji skloňovaným slovem poslední doby. Ani sebelepší přípravky, zdravá strava, dostatek spánku, život bez stresu a psychická pohoda nezachrání zdraví, pokud nemáte dost silnou imunitu. Jestli máte pocit, že pro svou obranyschopnost děláte vše, věřte, že můžete udělat ještě více. Například můžete začít cvičit jógu, která správnou imunitu cíleně posílí a zocelí.


Tuhý kořínek neboli obranyschopnost

Imunita je souhrn reakcí a mechanismů, jež chrání tělo před škodlivinami zvenku. Zahrnuje nejrůznější systémy, které organismus spouští při styku s patogeny. Důležitá je přitom správně fungující střevní mikroflóra, která zásadně ovlivňuje přenos živin v těle. Imunitní systém sídlí totiž především ve střevech. Také se na obranyschopnosti výrazně podílí lymfatické orgány, jako jsou mízní uzliny, slezina, játra, mandle, ale překvapivě třeba i slepé střevo. Všechny tyto orgány přispívají ke správné imunitě, pokud fungují tak, jak mají. Pocit štěstí i odolnost organismu navíc můžete cíleně podpořit některými konkrétními cviky.

Vědecky potvrzeno

Dokonce i norští vědci vyzkoumali a potvrdili, že cvičení jógy má okamžitou a přímou souvislost s genovou expresí u imunitních buněk. Zkoumané skupině dobrovolníků byla vyšetřena krev bezprostředně po cvičení jógy a po procházce v přírodě a ukázalo se, že jóga pomáhá obnovit jednou tolik imunitních buněk než procházka v lese. Lví podíl na tom má i blahodárný účinek na psychiku jedince, který pomáhá bojovat s depresí a odbourává stres – což jsou dva hlavní zabijáci imunitního systému.

Nejprve to rozdýchejte

Cvičení provádějte vědomě, vnímejte pečlivě své tělo a sledujte při tom také své pocity. Prociťte především lásku a pokoru. Postavte se rovně s nohama u sebe, ruce dejte v bok a předklánějte se pomalu do předklonu, zhruba do úhlu 60°. Záda vytahujte za temenem hlavy. Dýchejte přitom pouze nosem, s nádechem nafukujte břicho a s pomalým výdechem jej zatahujte dovnitř. Posílíte tím břišní svaly a vyladíte funkci střev. Chvíli setrvejte v předklonu a pak se zase během pravidelného dýchání narovnávejte pomalu do rovného postoje. Zopakujte zhruba 5–10x. 

Zažehněte plamínek obranyschopnosti

Nyní se položte na záda na zem a zdvihněte nohy do pozice svíčky. Podepřete si bedra dlaněmi. Sledujte pravidelný a pomalý nádech a výdech. Pozice svíčky pomáhá prokrvovat vnitřní orgány, stimulovat funkci lymfatického systému, mandlí a štítné žlázy, která také přímo ovlivňuje kvalitu imunity. Vytahujte špičky chodidel co nejvýše k nebi. Setrvejte alespoň po dobu 5 hlubokých nádechů. Pozor! Svíčku by neměly cvičit menstruující ženy! Může jim uškodit.

Rybí hřbet

Následuje pozice ryby. Zůstaňte vleže na zádech, paže přisuňte pod tělo pro lepší stabilitu. Vykleňte hrudník vzhůru k nebi se zakloněním hlavy, opřete ji temenem o podlahu. Otevřete ústa, ale dýchejte pouze nosem. Setrvejte alespoň 5 pomalých a hlubokých nádechů a výdechů. Soustřeďte se, kam všude dech proniká, do břicha a podél páteře. Protáhnete tak svaly i páteř, procvičíte plíce, zpevníte hrudník. Pokud nás lidi v životě něco trápí, odsouváme vždy problémy do zad, která nás pak mohou bolet. Vnímejte jednotlivé obratle, jak se uvolňují a protahují, jeden po druhém.

Co dál? Hlavou dolů

Převrácené pozice stimulují opačný tok lymfy v těle, která tak lépe odvádí toxiny z krve. Pokud se cítíte dostatečně obratní a pružní, prospěje vaší imunitě i stoj na hlavě či na rukou. Z pozice ze země se můžete přesunout dále do pozice psa na všech čtyřech s hlavou dolů a boky zdviženými vzhůru – pomáhá správnému prokrvení a odplavení škodlivin z těla. 

Aromaterapie

Během cvičení nezapomínejte také na to, že k pevnému zdraví přispívá vyrovnaná a stabilní vnitřní pohoda. Imunitě jenom prospěje, když si jógu zpříjemníte aromaterapií a klidnou hudbou. Sílu vůní nikdy nepodceňujte. Zvlhčení vzduchu zabraňuje vysychání sliznic, které jsou tak odolnější proti patogenům a některé vůně pomáhají také stimulovat obranyschopnost. Například máta, citrónová tráva nebo vůně eukalyptu. 

Štěstí je naše vnitřní rozhodnutí. Je to pouze na nás, jestli se rozhodneme žít život ve štěstí, nebo ne. Ale když jsme zdraví a cítíme se celkově lépe, přichází pocit štěstí tak nějak snadněji. A ať už civilizaci zasáhnou jakékoliv neduhy a problémy, vždy je důležité najít v sobě sílu všechny překážky překonat a jít dál.


„Cvičení provádějte vědomě, vnímejte pečlivě své tělo a sledujte při tom také své pocity“

Sdílejte tento příspěvek:

Přihlaste se k odběru novinek:

Nepřehlédněte:

Tentokrát vám svěřím rodinný recept na fermentované nápoje - sladkých, mírně alkoholických limonád a podělím se s vámi o výrobě domácího piva.
Nechoďte k volbám! Na vašem hlasu nezáleží. Jeden hlas nic nezmění. Volby nic nezmění. Kdyby mohly něco změnit, už by je zakázali!
Dočtete několik základních pravidel a postřehů o kvašení zeleniny pomocí mléčného kvašení prozradím vám tajemství výroby japonské ume.