Možná v této nelehké době máte trochu neklidné spaní. Snadno vás v noci něco probudí a ráno máte pocit, že jste toho vlastně zas až tolik nenaspali. Kvalita spánku během života, a dokonce i během samotné noci, různě kolísá.


Věděli jste, že se každý z nás v průměru až 30x probudíme za noc, ale jde o krátké okamžiky, a tak si to vůbec nepamatujeme? Může se stát, že jste tak za noc až hodinu vzhůru a vůbec o tom nevíte. Do zimního spánku to má daleko.

O čem se nám zdá?

Spaní je blahodárné pro tělo, jeho regeneraci, odpočinek mysli i těla. Pomáhá zpomalovat stárnutí a zlepšovat dlouhodobou paměť. Během spánku se zhruba hodinu až dvě v noci pohybujeme v hluboké fázi, kdy nevíme o světě. Zpravidla přichází hned po usnutí a během ní se mysl nejvíce zregeneruje. Pak přichází lehký spánek nebo tzv. REM fáze, v níž se nám díky podvědomí zdají sny. Je to asi, jako když restartujete PC, ozve se dohasínající zvuk vypínání, pak je tma a pak začnou jednotlivé disky nabíhat a obnovovat, co jste do nich naposledy uložili. Správně bychom měli spát alespoň 7–8 h denně, ačkoliv málokdo takto vydatný spánek dokáže dodržovat, v dnešní uspěchané době. Jóga vám může pomoci prohloubit spánek natolik, abyste se ráno cítili mnohem lépe a svěží i jen po několika málo hodinách v peřinách.

Pozdrav měsíci

Spaní bude lepší pokud si tuto sestavu zacvičíme přímo před ním. Postavte se do pozice hory, nohy na šířku pánve, ruce nechte volně podél těla, dlaně otočte před sebe, narovnejte páteř. Zhluboka dýchejte, z plných plic, kam až vám to hrudník dovolí. Postačí třikrát, zklidní vás to patřičně pro další cviky. S dalším nádechem ruce pomalu zvedneme nad hlavu a spojíme dlaně, s výdechem se nakloníme na pravou stranu (jako plamínek svíčky ve větru), aniž bychom nějak vytáčeli pánev nebo boky. Této pozici se říká půlměsíc. S nádechem se vrátíme zpět a s výdechem se nakloníme zase na levou stranu, ruce stále spojené dlaněmi nad hlavou. Opakujeme celkem dvakrát.

Večerní tanečník

Nyní přejdeme do pozice tanečníka, tedy levou nohu zvedneme pokrčenou za sebe, chytíme se za kotník a co nejdále za sebe nohu vytáhneme, pravou ruku natáhneme před sebe. Nádech a výdech. S dalším nádechem pustíme levou nohu na zem a ukročíme s ní dozadu, pravá noha je více vepředu. Nyní spojíme dlaně za zády, pokud vám to tělo dovolí, pak v úrovni lopatek do modlitby, jinak alespoň na bedrech, a předkloníme se kolmo do předklonu. Koukáme před sebe dolů na zem, klidně se nadechneme a vydechneme. Této pozici se říká pozice pyramidy. Po druhém vydechnutí se pomalu narovnáme a vystřídáme nohy – snožíme, chytíme si za sebou pravou nohu za pravý kotník, levou ruku napřáhneme před sebe, koukáme rovně vpřed, páteř držíme rovnou. Následuje nádech a výdech v pozici a pak nohu volně spustíme na zem, ukročíme s ní dozadu a spojíme ruce za zády pro předklon do pozice pyramidy, v níž setrváme nakonec na dva nádechy a výdechy.

Žába na zemi

Pomalu se vrátíme do stoje a z něj postupně přejdeme do širokého podřepu. Při něm mějte nohy asi půl metru rozkročené, klesněte do podřepu, zadkem až k zemi, ale nesedejte si, dlaně spojte před sebou v úrovni srdce, lokty zapřete o kolena. Páteř držte rovnou, dýchejte zvolna. Někdy se této pozici říká žába díky uložení nohou. Dvakrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Nakonec se zvolna postavte na rozkročených nohou a ze stoje se předkloňte kolmo dolů, dlaněmi nebo alespoň prsty se pokuste opřít o linii mezi rozkročenými nohami a uvolněte trup, nechte jej volně viset v předklonu. Několikrát se nadechněte a vydechněte a jste připraveni ke spaní.

Spánková hygiena

Pro klidné a dostatečně kvalitní spaní byste měli dodržovat také několik jednoduchých pravidel. Například zkuste uléhat ke spánku vždy v pravidelnou dobu, aby si tělo zvyklo na přesný režim. Před spaním dobře vyvětrejte ložnici, pro hluboký spánek je dobrá teplota 18–20 °C. Před spaním rozhodně nepijte nic, co obsahuje kofein, tedy kávu, černý čaj ani kolu, a vyvarujte se také alkoholu. Spát byste měli chodit nepřecpaní těžkým jídlem a své myšlenky nějakou dobu před ulehnutím směřujte na to, že jdete spát. Zkuste také omezit negativní myšlenky a soustředit se na to pěkné, co vás během dne potkalo. V posteli byste už neměli koukat na telefon, tzv. modré světlo je jasný zabiják kvalitního spaní. Jakmile ulehnete, nechte ležet i mobil. Pomůže to i vašemu partnerskému životu. Souboru těchto kroků se říká spánková hygiena, a pokud ji dodržíte, kvalita vašeho spánku se značně lepší. Nezaručujeme, o čem se vám bude zdát, ale zaručujeme, že se vyspíte více než dobře.


“Spánek je blahodárný pro tělo, jeho regeneraci, odpočinek mysli i těla”

Foto: shutterstock.com

Obdobný článek: casopisroots.cz/tantra-joga-pomuze-napravit-nejen-sexualni-zivot/