Věříte v zázraky? Třeba jsou skutečné. Říká se, že lidský mozek využíváme jen z 10 % a 90 % naší mentální síly leží ladem. Co se stane, když ho začneme využívat naplno? Je na tom něco pravdy? Možná jde jen o zbytečně přeceňovaný orgán, vzhledem k tomu, že medúzy bez něj existují již bezmála 650 milionů let. A jsou v pohodě. 


Teorie velkého omylu

Teorie nízkého využití mozku vznikla spíše tak nějak omylem počátkem minulého století. Buď mělo toto tvrzení znamenat, že vědci probádali teprve 10 % mozku, nebo možná mělo původně vyjádřit, že lidé naplno nevyužívají své mentální schopnosti. Mozek je vědci stále málo probádaná oblast. I když se snaží pečlivě zmapovat všechny jeho dovednosti, funkce a schopnosti, stále je co objevovat. Možná proto, že se skládá ze 150 miliard neuronů a prozkoumat všechny detaily dá opravdu zabrat. Zatím o něm především víme, že váží až 3 % váhy člověka a spotřebuje asi 20 % energie. 

Proč ženy tolik mluví

Jak vlastně funguje mozek? Mozek jako řídicí středisko organismu je založen na synapsích a nervových propojeních. Čím kvalitnější je spojení neuronových buněk, tím lépe a chytřeji dokáže mozek reagovat. A kvalitu i propojení lze během života trénovat a zdokonalovat. Zábavnou formou o odlišnostech mozku mezi mužem a ženou se dočtete například v knize Proč muži neposlouchají a ženy neumějí číst v mapách. Na několika studiích zde autoři uvádějí příklady, kterak působí hormony na vývoj mozku a jak jsou jednotlivá centra pro řeč, prostorové vnímání nebo abstraktní myšlení rozmístěna podle pohlaví. Například muži mají centrum řeči zejména v jedné části mozku, zatímco ženy mají několik center pro řeč rozesetých všude v obou hemisférách. Takže ať dělají, co dělají, dokážou u toho vždy mluvit.

Mentální trénink

Každá oblast mozku má svou specifickou funkci a úlohu a i malé poškození může způsobit vážné tělesné postižení. Skutečnost, že by 90 % mozku tedy nebylo využíváno, se zdá jako málo pravděpodobná. To bychom asi vypadali jako chodící zombie. Spíše než o fyziologické využívání jde v tomto případě o tvrzení mentální. V dnešní uspěchané době totiž málokdo dokáže plně soustředit svůj inteligenční a mentální potenciál na maximum a připravuje se tak o spoustu „schopností“, které jsou trénovaným jedincům blízké. Tak například – lidský mozek dokáže vnímat desítky podnětů najednou, ale netrénovaná lidská mysl se soustředí ponejvíce na dva. Stejně, jako se soustředí jen na některé myšlenky. Schválně, víte, kolik myšlenek vám denně proletí hlavou? Dovedete to spočítat? Vědci už to spočítali za vás. V průměru je to asi 60 000 myšlenek za den.

Zázraky na počkání?

Kontrola myšlenek je prvním krokem k mentálnímu tréninku. Nemyslet vůbec na nic je často složitější, než se může na první pohled zdát. To zlepší vaši koncentraci. S lepším soustředěním pak přijde také snadnější zapamatování si věcí. Zjistíte, že si uvědomujete, co jste včera obědvali a jak vypadal západ slunce o víkendu. Pokud přidáte i jógu, dechová cvičení a meditace, začnou se zostřovat i vaše smysly. Mnoho lidí, kteří vedou tento styl života, jsou vnímavější k pocitům jiných, dokážou takřka předvídat, co se stane v příští vteřině. Mají trochu jiné vnímání času, protože díky mozkovému multitaskingu stíhají více věcí. Aniž by o tom museli přemýšlet, z jemných signálů řeči těla vyčtou i to, co druzí neřeknou nahlas, a zdá se tak, jakoby uměli číst myšlenky. 

Nenechte mozek zestárnout

Podle vědeckých studií mozek od 27. roku života začíná stárnout. Degeneraci mozkových spojů podporuje také výchova malého dítěte (opakování jednoduchých říkanek a šišlání), alkohol, drogy a stereotyp ve spojení se stresem. Jak se ukázalo, mozek degeneruje také celodenním sezením, na které člověk nebyl primárně uzpůsoben. Původní pralidé ušli zhruba 20 km denně. Bez pohybu nepřichází do těla více kyslíku, nevyplavují se potřebné hormony a mozek nemá motivaci se vyvíjet. A začne zakrňovat. 

Pomozte mu do kondice

Dva stejné mozky na světě neexistují a každý je originál. Zdravý prospěch a funkci mozku můžete podpořit i každodenními menšími krůčky. Jak? Mezi prospěšné potraviny patří například ryby, ořechy, borůvky, skořice nebo kakao. Překvapivě vám mozkovou funkci pomůže podpořit rovněž káva, zejména pak kofein. Také pomáhá výše zmiňovaný pohyb a trénink mozku. Zkuste občas vyluštit nějakou křížovku nebo sudoku, čtěte knihy a méně sledujte televizi. Sledováním televize více jak 2 h denně totiž začnou mozkové buňky odumírat.

Život bez mozku

Existují ale také rarity, například muž v USA, který si omylem ustřelil téměř polovinu mozku a dokázal i nadále žít stejně plnohodnotný život, jako by se nic nestalo. Jiný muž, Francouz, ve svých 44 letech zjistil, že nemá mozek vůbec a v lebce má místo něj jen tekutinu. Přestože jeho IQ bylo shledáno podprůměrným (75), má ženu, děti, pracuje jako úředník a nikdo si absence jeho mozku nevšiml, dokud jej nezačala bolet noha. Zkrátka, o mozku to asi úplně není. Spíše o tom, co nosíme v něm.

Foto: istock.com