Dobré jídlo či pár skleniček vína nám může někdy pořádně zhořknout. Jsou chvíle, kdy se žaludeční šťávy vzbouří a derou vzhůru do jícnu, jehož jemnou sliznici podráždí. Za hrudní kostí se nám rozlije nepříjemný pálivý pocit. Stane se, že se hořké šťávy dostanou až do úst. Nic příjemného. Při onemocnění gastroezofaegálním refluxem bohužel velmi častá realita. Pálení žáhy je i tradičním průvodcem těhotných žen. 


Příčin překyselení žaludku je však nepřeberné množství. Zdraví lidé si tento nepříjemný pocit často přivodí nestřídmostí v jídle a následnou obezitou či spěchem. Stres prostě škodí. Pokud nás tělo netrestá příliš často, stačí mu naslouchat. Pokud se pálení žáhy nemůžete zbavit a přírodní prostředky nepomáhají, je na čase navštívit lékaře.

Předtím ale můžete vyzkoušet několik jednoduchých kroků, jak pálení žáhy předejít nebo jak se ho co nejrychleji zbavit.

Jíst pomalu a v klidu a každé sousto pečlivě rozžvýkat by měla být samozřejmost. Každé jídlo by mělo být malým svátkem, který si zaslouží vychutnání. Tělo se připravuje na zpracování potraviny již ve chvíli, kdy pokrm připravujeme nebo ho dostaneme na stůl. Zhltnout něco v poklusu s telefonem přitisknutým k uchu tělu neprospívá – žaludek se svíjí „nadšením“ a na každou takto přijatou kalorii brousí zuby tukové buňky.
Kávička nebo sklenka piva po jídle? Pokud víte, že vaše žáha není nadšená, budete se muset podřídit.

Bohužel se stejné varování týká i čokolády a sycených nápojů. A věřte mi, že v případě čokolády a kávy moc dobře chápu, jak těžké to je. Pikantní koření zkuste nahradit bylinkami, ale i ty používejte s mírou, než zjistíte, jak si s nimi poradí vaše citlivé zažívání.

K uklidnění žaludku možná postačí pomalu vypít sklenku teplé vody. Do ní můžete přidat několik dalších ingrediencí. Nejznámější z nich je jedlá soda. Další potom citronová šťáva, jablečný ocet či hořčice.

Šťáva z citronu či ocet, ačkoli jsou samy kyselé, mají schopnost neutralizace. Ocet urychlí proces trávení. Citron ovlivňuje tvorbu kyseliny chlorovodíkové, která ovlivňuje aciditu žaludku. Hořčici si přidáváme na talíř úplně automaticky, chceme-li si pochutnat na těžkém či mastném jídle. Jak ocet, tak hořčici si můžete připravit i sami, a tím si ohlídat chuť i kvalitu, která vám bude vyhovovat.

Čaje teď přes léto asi nebudou nejoblíbenějším nápojem, ale právě v horkých dnech je vhodnější pít nápoje v teplotě těla, to pak nemusí vyrovnávat teplotní rozdíly a nedochází k pocení. A příjemně štiplavý zázvor se k létu chuťově i hodí. Kromě ukonejšení bolavého žaludku zaléčí i případnou bakteriální infekci, která je jednou z příčin našeho trápení. Jednou z možných variant je i žvýkání kousku kandovaného zázvoru.

Přes zimu jste si možná pochutnávali na zlatém mléce, sladce pikantním nápoji z kurkumy, skořice, pepře a medu. Kurkuma hojí sliznice a podporuje trávení. Používat ji můžeme také jako prevenci. Buď ji používat v jídlech, oblíbená je zejména v indické kuchyni, nebo třeba v kombinaci s medem. Med zjitřené sliznice pohladí a zklidní.

Vedle kurkumy je v kombinaci s medem pro tělo blahodárná i skořice. Povařte asi čtvrt hodinky lžičku skořice v 200 ml vody a doslazené medem popíjejte 2x denně.

Fenykl, anýz či kmín jsou oblíbeným kořením všech maminek a zároveň i dospělých s problematickým trávením. Je možné z nich připravit nálev nebo jejich semínka prostě žvýkat, když cítíte, že se vám v žaludku usadil kámen.

Mezi potraviny, které ovlivňují rychlost trávení, patří mandle. Jsou však i poměrně těžké na trávení, pečlivě je tedy rozžvýkejte.

Odvážní a dost možná i ti zoufalí, kteří už nevědí, co vyzkoušet, mohou sáhnout po syrovém stroužku česneku. Jeho rozkousání jim třeba přinese touženou úlevu.

Ze zeleniny je to ještě brambor, přesněji řečeno čerstvě připravená šťáva z něj, jejíž popíjení řeší neklidný žaludek.

Možná jste si všimli nadměrného slinění při potížích s trávením, to je jeden ze způsobů, jak si tělo snaží poradit samo. Můžete mu pomoci žvýkáním žvýkačky nebo mátového lístku.

Snažte se jíst nejpozději dvě až tři hodiny před spaním a večeři zakončete spíš poklidným posezením než cigaretou. Jste-li nadšenci do cvičení, bude pro vás lepší cvičit mezi jídly, aby se tělo nebouřilo kvůli prudkým pohybům. 


“Každé jídlo by mělo být malým svátkem, který si zaslouží vychutnání.”

Foto: shutterstock.com