Je pravda, že letos v létě asi nebudou taková vedra, která by způsobila přesušení sliznic v nose, a tím i prasknutí cévek a krvácení z nosu. To už spíš bude na vině nějaká viróza či alergie. Ani pobyt v klimatizovaných prostorách nedělá sliznicím dobře. 


Mezi další, vůči tělu silně zatěžující faktory, patří i stres, ač jeho negativní působení na tělo někdy není uznáváno. Stejně tak mají vliv na pevnost cévek i žil vysoký tlak, porucha srážlivosti krve, poškození jater či ledvin a některé další nemoci, případně užívané léky. I tady platí, že pokud trpíte na krvácení z nosu nepřiměřeně často, je potřeba zajít k lékaři. Pro pořádek zmíním i úrazy, i když tam je to poměrně jasné.

V první řadě je potřeba zachovat klid. A to doslova, protože nadměrný pohyb krev rozproudí, a tak bude ještě více téct. Usaďte se a lehce skloňte hlavu. Nejjednodušší je lehce si stisknout nos prsty z obou stran a vydržet aspoň 10–15 minut. Pokud by to nezabralo, máme celou škálu dalších možností.

Pomoci si můžete i ledovým obkladem na zátylek nebo přímo na kořen nosu. Jste-li doma nebo máte možnost sáhnout do kuchyňských zásob, potřebujete opravdu jen to nejjednodušší – sůl, citron, ocet, cibuli nebo jedlou sodu.

Slaná voda, ať už se jedná o pitnou s přídavkem soli, mořskou, či slanou minerálku, se úspěšně používá ke zvlhčení sliznic i při rýmě a dalších onemocněních horních cest dýchacích. Je jedno, jestli ve formě inhalací, nebo výplachů. Je také možné do ní namočit vatový tampon a ten vsunout do krvácející nosní dírky. Stejným způsobem použijte i ocet, cibulovou nebo citronovou šťávu. Důležité je nesmrkat, aby se neutrhnul čerstvě vytvořený stroupek, a tím se krvácení znovu nespustilo.

Jestliže víte, že problém je skutečně jen v křehkých cévkách, existují samozřejmě i možnosti, jak dosáhnout jejich větší pevnosti a pružnosti.

Zaměřte se na zvýšení příjmu vitamínů, zejména A, C, E a skupiny B. Neopomíjejte samozřejmě ani minerály, v tuto chvíli budou pro vás důležité železo, zinek, vápník a hořčík.

Hrstička semínek a oříšků denně udělá divy. Je asi jedno, po kterém z nich sáhnete, každý obsahuje pestrou paletu tělu prospěšných látek, určitě ale bude lepší, když je předem namočíte. A samozřejmě všeho s mírou, ale to asi zdůrazňovat nemusím.

Céčko z regionálních zdrojů najdete ve spoustě ovoce i zeleniny, není vysloveně nutné vybírat z dovozu z tropických krajů. Namátkově je obsaženo v rakytníku, kysaném zelí, šípcích, černém rybízu, jahodách, brokolici i růžičkové kapustě. Najdete ho i v bylinkách, jako je tymián a petržel.

Osvědčenými bylinkami, které prospívají cévním i žilním stěnám, jsou přeslička a pohanka. Pohanka má širší využití, u zrn je ale důležité dbát na správný způsob přípravy, abychom se nepřipravili o cenný rutin. Nevařte ji tedy zbytečně dlouho, stačí jen zalít horkou vodou a nechat dojít, i když to samozřejmě zabere mnohem víc času.

Čaj z pohanky se často kombinuje se šípkem, jak kvůli chuti, tak kvůli obsahu vitamínu C.

Účinky přesličky se využívají při onemocnění ledvin a také při různých druzích krvácení. U toho z nosu si můžete připravit obklad z přesličkového výluhu a z dlouhodobého hlediska využít účinky vysokého obsahu křemíku. Ten se podílí na tvorbě pojivové tkáně, pevnosti a pružnosti kostí i šlach.


“V první řadě je potřeba zachovat klid”

Foto: shutterstock.com