happy seeds

The Ocean Cleanup úspěšně pokračuje v klíčové fázi čištění oceánů

Tento měsíc uplynul přesně rok od odhalení vedlejšího projektu, který má podpořit úsilí „uklidit“ moře a oceány po celém světě. Tehdy byl předveden finální prototyp říčního lapače odpadků Interceptor 004. Celý jeho vývoj byl držen čtyři roky v naprostém utajení. Momentálně na světě nenajdete žádné jiné zařízení podobného typu. 


„Je potřeba zavřít kohoutky, a tím tak předejít dalšímu znečištění,“ řekl výkonný ředitel společnosti Boyan Slat ve videu z 27. října minulého roku během odhalení projektu Interceptor a zdůraznil, že jejich cílem není stát se oceánskými popeláři, což by byl dle jeho slov jistě velmi slibný business model. „Jsme tu hlavně od toho, abychom se připravili o práci,“ posléze dodává. A každého jakoby hned napadne, že dostat odpad z řeky bude mnohem snadnější než jej „honit“ v oceánu. 

Celý projekt běžel čtyři roky v utajeném režimu a vedle hlavního vývoje Interceptoru se v The Ocean Cleanup (TOC) pustili i do rozsáhlého průzkumu za účelem zmapovat, jaké množství smetí se do moří a oceánů denně dostává. Hlavními „tepnami“, které odvádějí lidské odpadky do oceánů, jsou řeky po celém světě. Čili prvním krokem bylo vyvinutí monitorovacího systému a změření objemu odpadu, který neúnavně ve dne v noci míří do delt velkých i menších řek a „mizí“ ve vlnách příboje. 

Jde o zařízení ne větší než průměrný toustovač. To bylo zavěšeno na více než tucet mostů vedoucích přes vybrané toky a za kombinace monitoringu a umělé inteligence vyhodnocovalo plovoucí objekty na hladině. Touto metodou se vytvořil vůbec první globální model, který na základě matematických kalkulací zobrazuje, kde všude a v jakém množství se plast dostává z pevniny do moří a oceánů (interaktivní mapu lze zobrazit na www.theoceancleanup.com/sources/). 

Z asi sta tisíc řek je jich kolem jednoho tisíce, které nesou břemeno v podobě až 80 % celosvětového znečištění. Jednoho napadne, proč se dávno a prioritně nečistí především tyto toky. Na některých z nich skutečně probíhá intenzivní záchyt, ale jedná se pouze o ojedinělé, lokální projekty. „Jde o globální problém a tyto projekty svojí kapacitou jednoduše nemohou čelit takovému rozsahu a nenabízejí dlouhodobá řešení,“ říká Slat. A dále upřesňuje, že kdyby se postupovalo v podobném tempu, vzalo by to stovky let. „Řešení je v jednotném integrovaném systému, který lze dopravit kamkoliv po celém světě, nainstalovat ho během několika dní a bez sebemenších průtahů.“ Dodává, že finální prototyp Interceptor 004 lze vyrábět sériově stejně jako nějaký model auta. 

Jde o plně automatizovanou a autonomní technologii, která je 100% napájená solárními panely, kde je získaná energie ukládána do Li-ion baterií pro méně slunné dny. „Výborně se osvědčil v nizozemských podmínkách, kde prakticky půl roku slunce nevidíme,“ říká Slat a představuje útroby stroje. Systém svým futuristickým vzhledem vypadá vskutku skvostně a vývojáři se nevyhnuli ani zajímavému detailu, odkazu k filmové sérii Návrat do budoucnosti, když je na hlavním ovládacím panelu k vidění nainstalovaný charakteristický třícípý energicky problikávající „flux capacitor“.

Ovšem mnohem důležitější je, že Interceptor 004 dokáže zachytit až 50 tun plastového odpadu denně. Což je ekvivalent asi jednoho miliónu plastových lahví. Celý systém se řídí sám a pouze SMSkou upozorní obsluhu, že se jeho kapacita brzy naplní a bude potřeba vyprázdnit záchytné kontejnery, které na jeden cyklus pojmou 50 m3 odpadu. Tvar připomínající katamarán zajišťuje naprostou stabilitu.

Trik, jak nasměrovat plovoucí odpad do ústí Interceptoru, spočívá ve strategickém umístění technologie a rozmístění naváděcích bariér na řece. Toho se docílí tak, že se nejdříve za pomocí GPS plováků identifikuje trajektorie odpadků unášených proudem, které jsou pro každou řeku specifické. 

Co se týče nákladů na provoz, TOC prezentuje data, že pokud se vezme v úvahu celková výše škod spáchaná na turismu a rybářském průmyslu z důvodu znečištění, je mnohem dražší, když se Interceptor v dané lokalitě nepoužije. Další zajímavostí je, že už na „004“ je nainstalován nárazníkový pás, který byl vyroben z plastu, jež System 001 během své mise nahromadil z Velké odpadkové skvrny (o Systemu 001 jsme psali v ROOTS 06/2019). Navíc společnost tento měsíc chystá představení vůbec prvního oficiálního výrobku, který byl vyroben z nahromaděného odpadního plastu.

TOC si zadal za cíl, že se do roku 2025 vypořádá s odpadky ve zmíněném tisíci řek. Neziskovku jsme kontaktovali, zda by nám poskytli data, kolik tun odpadků se za uplynulou dobu od představení Interceptoru 004 podařilo z řek dostat. Bohužel nám do uzávěrky tohoto čísla neodpověděli. 


“Z asi sta tisíc řek je jich kolem jednoho tisíce, které nesou břemeno v podobě až 80 % celosvětového znečištění”

Foto: https://theoceancleanup.com/

Sdílejte tento příspěvek:
Přihlaste se k odběru novinek:

Další články:

Nepřehlédněte:

Časopis Roots se stává mediálním partnerem prvního ročníku Festivalu konopí Growfest, události slavící Světový den konopí v roce 2024.