Search
Close this search box.

Minulý článek o organických materiálech využitelných pro přírodní stavitelství jsem zakončila citací projektantky Terezy Kaňkové, poukazující na propojenost použití přírodních materiálů a řemeslné zručnosti.

Podobně se vyjadřuje i profesor Chybík v úvodu své knihy „Přírodní stavební materiály“:

“Odklonění od starých výrobních postupů, v nichž se běžně používaly přírodní materiály, začalo s nástupem průmyslové revoluce… Námezdní dělníci zvolna opouštěli dovednosti, které se v historickém vývoji s naprostou samozřejmostí při stavbě domů uplatňovaly. Řemeslné techniky děděné generacemi otců a dědů a materiály používané starými staviteli se v překotném vývoji překrývaly moderními způsoby výstavby.”

Tím není myšleno, že by dům z moderních materiálů zvládl postavit každý, i když nezná žádné postupy a nic neumí. I na zedníka se člověk chvilku učí. Ano, chvilku. Protože cihla je vždy cihla a malta vždy malta. Zedník je musí “jen” umět správně sestavit. A cement vše podrží. Oproti tomu přírodní materiály si často musí člověk umět i natěžit (jako v případě hlíny), opracovat (dřevo) nebo svázat (sláma, rákos). Hliněná malta se míchá pro každou stavbu v nových poměrech podle vlastností použitého jílu. I její povrch se může upravovat mnoha různými způsoby…

Ke zpracování přírodních materiálů prostě vždy bylo potřeba specifických znalostí a jisté zručnosti. Když ty chybí, nedopadne stavba dobře a to odrazuje další zájemce, kteří se raději uchýlí ke snadněji zpracovatelným materiálům. Samozřejmě existují už předpřipravené hliněné směsi, balíky slámy vám může někdo svázat a dřevo dodat opracované, ale stále je tu jistá nepředvídatelnost, která znesnadňuje předem stanovit jednotný postup. Dobrý řemeslník musí proto znát nejen základy, ale i různé alternativy. A hlavně by měl materiálu rozumět, aby dokázal určit, kterou z nekonečných možností, které přírodní materiály nabízejí, využít právě v tom konkrétním případě.

To vše platí v plném rozsahu i o hlíně, která je nejdůležitější přírodní stavební materiál na anorganické bázi. Z hlíny stavěli lidé svoje obydlí už v pravěku. U nás se (hlavně na Moravě) vyskytuje hliněná architektura od 13. století. Jsou to ponejvíce přízemní domy z nepálených cihel – kotovic. Od vydání tzv. ohňového patentu v roce 1751 se hlína používala i jako nehořlavá omazávka dřevěných staveb.

Ústup zaznamenává od roku 1870, kdy se vylepšila a tím pádem i zlevnila výroba pálených cihel. Průmyslová lobby si dokonce prosadila zákaz staveb z nepálené hlíny. Zákaz sice nebyl tak úplně dodržován, nicméně se díky němu postupně vytrácely právě cenné znalosti. Korunu všemu nasadily už neodborné zásahy do starších kotovicových domů (např. pokusy o omítnutí kotovic vápeno-cementovou maltou), které musí vždy skončit nezdarem a které odsoudily nepálené cihly v širokém podvědomí ke statusu materiálu, který v moderním životě nemá místo.

V zahraničí se však, i když minoritně, domy z nepálené hlíny stavět nepřestaly. U nás nastal rozmach až v posledních desetiletích. Neupřednostňuje se už čistě kvůli nižším nákladům (protože dražší než cena materiálu je dnes cena práce, která je u těchto řemeslně náročnějších materiálů přirozeně vyšší), ale hlavně z ekologických a zdravotních důvodů. A částečně také z přesvědčení. Což má zajímavý následek: lidé, kteří se pro hlínu rozhodují, mají k sobě stylem života a svými názory často docela blízko. Slovy Michala Navrátila, výrobce nejznámějších a nejoblíbenějších hliněných omítek: “Hlína je prostě hlína. Pro mne jsou především zajímaví lidé, kteří se kolem tohoto materiálu motají.”

Z nepálené hlíny se tedy vyrábějí cihly (v dnešní době je tento “materiál chudých” docela luxusní a ve velkém se rozhodně nepoužívá), (částečně nosné) hrubé omítky na slaměné domy, jemné finální omítky nejrůznějších barev, dusané stěny (pracná, spíše dekorativní metoda) a nejnověji také prefabrikované panely, které stačí ke konstrukci přivrutovat podobně jako sádrokartonové desky. Využívá se i k rekonstrukcím starších staveb, hlavně těch z kotovic. K rozsáhlé problematice práce s hlínou se určitě ještě později vrátím.

Mimo hlíny se i v přírodním stavitelství využívá kámen a různé minerály, sklo a kov. Použití skla a kovu se příliš neliší od použití v klasických stavbách, i když je možná trošku omezenější. Naproti tomu kámen bývá díky své stálosti a rustikálnímu vzhledu mírně upřednostňován před moderními dlaždicemi a nebo povrchy, které by ho měly imitovat.

Také vápno je tradiční a stále oblíbený stavební materiál. Vápenné omítky se taktéž používají i v klasickém stavebnictví, ale v přírodním (hlavně u domů ze slámy a hlíny) se cení hlavně kvůli tomu, že jsou – na rozdíl od cementových hmot – paropropustné. Podobně jako u jiných přírodních materiálů jsou však náročné na zpracování i znalost výchozích surovin. Vápenná může být fasáda, stejně jako tzv. vápenný nebo marocký štuk, který se používá tam, kde je vlhko a kapky vody, např. v koupelnách nebo za kuchyňskou linkou.

Sdílejte tento příspěvek:
Přihlaste se k odběru novinek:

Growfet 2025 400x400

Další články:

Nepřehlédněte:

28. až 30. března v industriálním prostoru Nové Zbrojovky odehraje druhý ročník konopného festivalu Growfest, jehož je časopis ROOTS hrdým mediálním partnerem.
Čaj z konopí je tradiční léčivý nápoj známý již tisíce let. Připravuje se na různé způsoby na základě požadovaných účinků.
Možná jsou oblasti, na které jste při snaze být eko zapomněli. Co takhle ekologicky hnojit rostliny?