Search
Close this search box.

Šalvěj věštecká čili divotvorná, divné to psychedelikum

Salvia divinorum – šalvěj věštecká (či divotvorná) je pozoruhodnou rostlinou rostoucí ve větším množství jen v Mexiku v oblasti Oaxacy. Obsahuje salvinorin A, psychoaktivní látku způsobující takové změny vnímání, myšlení či emotivity, že může s přehledem konkurovat tradičním psychedelikům tryptaminového typu, jakými jsou LSD či psilocybin.

Má ale mimořádnou potenci: salvinorin A je (při kouření) účinný už v řádu mikrogramů podobně jako syntetické LSD, zatímco psilocybin či meskalin působí až v miligramovém množství. Co vlastně o šalvěji věštecké resp. salvinorinu A víme? Proč většina dnešních „psychonautů“ moc šalvěj „nemusí“ poté, co ji jednou dvakrát zkusí v nějakém potencovaném extraktu vykouřit z bongu?

Na úvod je vhodné upozornit, že salvinorin A je v ČR od dubna roku 2011 zařazen Předpisem č. 106/2011 Sb. do Přílohy 4 Zákona o návykových látkách, a tak je bez patřičného povolení nakládání se salvinorinem A i rostlinami šalvěje věštecké (dále jen „šalvěje“) trestné stejně jako u jiných látek v této skupině. Do seznamu se salvinorin A dostal trochu nešťastně spolu s řadou nových syntetických research chemicals a jak známe, co se do těchto seznamů jednou byť neoprávněně dostane, už je velmi těžké ze seznamu vyřadit.

A. Hofmann v r. 1980 nedokázal identifikovat účinnou látku v šalvěji, povedlo se to nezávisle dvěma týmům až o pár let později. Do konce devadesátých let se objevovaly jednotky, ke konci maximálně desítky odborných článků ročně. V letech 2000–2004 lze najít ročně jednotky desítek studií indexovaných Google Scholar. Od té doby v několika skocích se počty publikovaných studií zvýšily až na dnešních cca 400 ročně (při hledání klíčových slov salvia divinorum a salvinorin A). Značnou část odborných znalostí o salvinorinu A ohledně jeho receptorové afinity, účinků na CNS, imunitní systém atd., víme jen posledních několik let.

Co tedy vlastně víme: salvinorin A, ač je silným psychedelikem, je zcela inertní na serotoninový (5-HT) systém a na 5-HT 2A receptory nijak nepůsobí. Přitom většina známých psychedelik a entaktogenů (LSD, psilocybin, DMT, 5-MeO- DMT, meskalin, MDMA…) zprostředkovává psychedelickou zkušenost právě skrze 5-HT 2A receptory (Nichols, 2016). Dáte-li si blokátor těchto receptorů (ketanserin) a pak LSD nebo houby, nepocítíte žádný účinek. Se šalvějí ale zažijete plnou psychedelickou zkušenost. Salvinorin A se totiž selektivně váže na kappa-opioidní receptor, na kterém vyvolává fyziologickou odpověď, a přes tento systém dochází i k psychedelické zkušenosti.

Při kouření sušených listů šalvěje začíná „trip“ takřka okamžitě, podobně jako u DMT či 5-MeO-DMT. Plná účinná dávka při kouření v řádu stovek mikrogramů (Siebert, 1994) se podobá účinné dávce LSD. Disociativní stavy, které mohou nastat u vyšších dávek, mohou připomínat ketaminové stavy zejména při intramuskulární aplikaci. A nakonec, určitý „mentální reset“, byť kratšího trvání, může připomínat stav po ibogainu, případně tabákové šťávy z mapacho (tabáku selského) a šňupání rapé. Když se ale Baggott a kol. (2004) v průzkumu ptali 500 lidí, skoro 40 % z nich jim řeklo, že zkušenost se šalvějí se nedá připodobnit ani jiným psychedelikům, ani zkušenostem z meditace, jógy či snění.

Novodobé způsoby užívání šalvěje na „Západě“ jsou hodně odlišné od toho, jak se užívala a stále užívá Mazatéky v Mexiku. Tam tvoří doplněk k dalším rostlinám síly – psilocybinovým houbám a semenům povijnice nachové obsahujícím ergin (LSA) a další ergotové deriváty. Užívá se, podle etnobotanických studií Valdése v 80. letech 20. stol. u curandera Dona Alejandra Vicenteho, buď v menších dávkách zpravidla žvýkáním či požitím šťávy z jednotek kusů čerstvých či sušených listů k léčení různých onemocnění trávicího traktu, zácpám, anémiím, bolestem hlavy a revmatismu (Valdés, Díaz, & Paul, 1983; Valdés, 1994), případně i nemocí (např. panzón de barrego) vyvolanými kletbou a černou magií brujos. Vyšší dávky (desítky párů listů) se pak užívají k divinaci, tj. věštění, odtud pak pramení název s. divinōrum, doslova šalvěj božských, příp. věštců. Valdés popisuje, že na jeho první šalvějové ceremonii dostal 20 párů a na druhé 50 párů listů, před tím probíhaly hodiny příprav, dny očistných diet a modliteb. Po ceremonii následovala hodina sdílení prožitků.

Podobné zprávy jako u Valdése čteme i od Wassona (1962), který se v r. 1961 zúčastnil šalvějové ceremonie vedené curanderou Augustinou Borja, kde vypil šťávu vymačkanou z 34 párů listů. Ve zprávách Valdése, Wassona i Marie Sabiny se opakovaně dozvídáme, že Mazatékové považují šalvěj, označovanou za „listy pastýřky“ (hojas de la Pastora), za slabší rostlinu síly než děti (niños), a tak se užívá ve výcviku nového curandera spíše na jeho začátku. Valdés upozorňuje na specifickou vlastnost drcených listů formovat mikrosuspenzi/emulzi obsahující salvinorin A, který se pozvolna vstřebává sliznicemi v ústech i trávicím traktu, což je u sušeného listu obtížnější.

Dnešní psychonauti na Západě v drtivé většině případů (přes 90 %) kouří sušené listy a většina z nich užívá extrakty, tj. listy napuštěné násobně vyšším obsahem salvinorinu A (Baggott a kol., 2010). O tomto způsobu užívání se začaly objevovat zmínky až začátkem 90. let (Siebert, 1994; Valdés, 1994). Mazatéčtí curanderos kouření nedoporučují. Účinky vysokých dávek při kouření zahrnují velmi rychlý úplný rozpad vnímání těla, trojrozměrné prostorovosti a běžného plynutí času, pocit gravitace/torze nějakým směrem, pravé halucinace s vizemi všeho druhu, stávání se jinými živými i neživými objekty, pociťovaná přítomnost určité síly či entity, nekontrolovatelný smích, pocení, potřeba protahovat se či naopak neschopnost koordinovat pohyby a další fenomény.

Srovnání obou způsobů užití má analogii třeba v pití čaje z listů koky, široce rozšířeném v jižní Americe, vs. šňupání kokainu či freebase cracku. Samotná koka je univerzálním zázračným lékem skoro na všechno, ale extrakcí čisté účinné látky a její aplikací v rychleji vstřebatelné formě je z toho poněkud škodlivější a obtížněji zvladatelná věc.

Zatímco pro Mazatéky je šalvěj tou „slabší“ z rostlin síly, psychonauti vaporizující extrakty naopak popisují v nesčetných tripreportech (viz Erowid, Bluelight ap.) šokující sílu takových zážitků. Budoucí problémy, které nastanou tímto zneužíváním extrémně potentních extraktů a čistého salvinorinu A, bez adekvátního setu a settingu, poměrně přesně předvídal i Valdés v úplném závěru svého článku z r. 1994.

Přitom šalvěj léčebný potenciál patrně má a to možná i nad rámec toho, k čemu ji užívají Mazatékové. Namátkou a ve zkratce: zbavení se závislosti na kokainu (Kivell, Ewald, & Prisinzano, 2014), amfetaminech a jiných látkách (dos Santos, Crippa, Machado-de-Sousa, & Hallak, 2014; Rauf, Jehan, Ahmad, & Mubarak, 2017); léčba chronické bolesti a potenciál pro nový typ analgetik (Huntard, 2016; Simón-Arceo et al., 2017) nebo evergreen psychedelické terapie – léčba depresí (Taylor & Manzella, 2016). Chce to ale kontrolovanější prostředí, správnou dávku, formu užití, set i setting – což dnes bohužel vůbec není samozřejmé, jak lze snadno dohledat třeba na Youtube, má-li na sledování šalvějových tripů někdo odvahu (Lange, Daniel, Homer, Reed, & Clapp, 2010).

Sám za sebe, na základě několikaletých experimentů, které jsem na sobě dělal před cca 10 lety, bych ještě rád doplnil možnost s mikrodávkováním podpořit cit pro vnímání proudění čchi při cvičení čchi-kungu a tchaj-ťi čchüan a opravit vnímání vlastního tělesného schématu, ale o tom jsem zatím žádnou relevantní studii nenašel, takže mi asi nezbývá, než připravit design, najít spolupracující instituci, finance, 4 roky vyřizovat papírování, než SÚKL schválí nakládání s „omamnou a psychotropní látkou“, a pak možná studii uskutečnit… a nebo odcestovat někam, kde ještě salvinorin A není na seznamu zakázaných látek, a to stejné tam udělat s 10× menšími náklady i pracností. Addymu (2011) se takto povedlo administrovat v rámci disertační práce šalvěj 30 dobrovolníkům v rámci dvojitě slepého experimentu… :-)

graph page 001

Zdroje:
Addy, P. H. (2011). That deep internal voice: Controlled administration of Salvia divinorum.INSTITUTE OF TRANSPERSONAL PSYCHOLOGY.

Baggott, M. J., Erowid, E., Erowid, F., Galloway, G. P., & Mendelson, J. (2010). Use patterns and self-reported effects of Salvia divinorum: An internet-based survey. Drug and Alcohol Dependence, 111(3), 250–256. https://doi.org/10.1016/j.drugalcdep.2010.05.003

Baggott, M. J., Erowid, E., Erowid, F., & Mendelson, J. E. (2004). Use of Salvia divinorum, an unscheduled hallucinogenic plant: a web-based survey of 500 users. Clinical Pharmacology & Therapeutics, 2(75), P72.

dos Santos, R. G., Crippa, J. A. S., Machado-de- Sousa, J. P., & Hallak, J. E. C. (2014). Salvinorin A and Related Compounds as Therapeutic Drugs for Psychostimulant-Related Disorders. Current Drug Abuse Reviews, 7(2), 128–132.

Huntard. (2016, únor 13). Regular Use and Chronic Pain: An Experience with Salvia divinorum (ID 106369). Získáno 14. únor 2016, z erowid.org/exp/106369

Kivell, B. M., Ewald, A. W. M., & Prisinzano, T. E. (2014). Salvinorin A Analogs and Other Kappa-Opioid Receptor Compounds as Treatments for Cocaine Abuse. In Advances in Pharmacology (Roč. 69, s. 481–511). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-420118-7.00012-3

Lange, J. E., Daniel, J., Homer, K., Reed, M. B., & Clapp, J. D. (2010). Salvia divinorum: effects and use among YouTube users. Drug and alcohol dependence, 108(1), 138–140.

Nichols, D. E. (2016). Psychedelics. Pharmacological Reviews, 68(2), 264–355.https://doi.org/10.1124/pr.115.011478

Rauf, A., Jehan, N., Ahmad, Z., & Mubarak, M. S. (2017). Analgesic Potential of Extracts and Derived Natural Products from Medicinal Plants. In C. Maldonado (Ed.), Pain Relief – From Analgesics to Alternative Therapies. Rijeka: InTech.https://doi.org/10.5772/intechopen.68631

Siebert, D. J. (1994). Salvia divinorum and Salvinorin A: new pharmacologic findings. Journal of Ethnopharmacology, (43). Získáno z https://www.iamshaman.com/salvia/salvinorin.htm

Simón-Arceo, K., González-Trujano, M. E., Coffeen, U., Fernández-Mas, R., Mercado, F., Almanza, A., … Pellicer, F. (2017). Neuropathic and inflammatory antinociceptive effects and electrocortical changes produced by Salvia divinorum in rats. Journal of Ethnopharmacology, 206(Supplement C), 115–124. https://doi.org/10.1016/j.jep.2017.05.016

Taylor, G., & Manzella, F. (2016). Kappa opioids, salvinorin A and major depressive disorder. Current neuropharmacology, 14(2), 165–176.

Valdés, L. J. (1994). Salvia divinorum and the Unique Diterpene Hallucinogen, Salvinorin (Divinorin) A. Journal of Psychoactive Drugs, 26(3), 277–283. https://doi.org/10.1080/02791072.1994.10472441

Valdés, L. J., Díaz, J. L., & Paul, A. G. (1983). Ethnopharmacology of ska María Pastora (Salvia divinorum, Epling AND Játiva-M.). Journal of Ethnopharmacology, (7). https://doi.org/10.1016/0378-8741(83)90004- 1

Wasson, R. G. (1962). A new mexican psychotropic drug from the mint family. Botanical Museum Leaflets, Harvard University, 20(3), 77–84.

Sdílejte tento příspěvek:
Přihlaste se k odběru novinek:

GROWCITY - valenveras400x400

Další články:

Nepřehlédněte:

28. až 30. března v industriálním prostoru Nové Zbrojovky odehraje druhý ročník konopného festivalu Growfest, jehož je časopis ROOTS hrdým mediálním partnerem.
Čaj z konopí je tradiční léčivý nápoj známý již tisíce let. Připravuje se na různé způsoby na základě požadovaných účinků.
Možná jsou oblasti, na které jste při snaze být eko zapomněli. Co takhle ekologicky hnojit rostliny?